7 Middager! 9/11- 15/11 Uke 7-8.

Da er det på tide med en oppsummering av siste uken.
Jeg fastet 24 timer både tirs, ons, tors og fredag. Dette føltes godt og sterkt, og jeg klarte meg godt med kun 1 måltid pr dag. På lør, søn og mandag spiste jeg en lett lunsj før middag. Tirsdag var fastedag igjen. Her kommer 7 middager din vei! :)

Onsdag 9/11: lagde jeg egenkomponert chiligryte og laget innlegg om den her : http://maxminus.blogg.no/1478765385_chili_a_la_maxminus_m.html



 

Torsdag 10/11: Svin med stekte grønnsaker. Sopp, rødløk, asprges, paprika, purre og cherrytomater :D Salatmester'n sin hvitløksdressing ble godt på toppen!



 

Fredag 11/11: Fredag er tacokveld er det ikke? Vel, på meg ble det et tacolass! Mikset salat, cherrytomater, paprika, rødløk, purre, agurk, fetaost, karbonadedeig med hjemmelaget tacokrydder, stekt sopp og en klatt med rømme.





Lørdag 12/11: Dette var en god shopping-dag! På to timer klarte jeg faktisk å finne meg ny vinterjakke fra Peak Performance, en ullkåpe fra Bergans, samt ordentlige vintersko fra Etirel! Jeg er superfornøyd med å endelig funnet klær jeg har vært på utkikk etter lenge. Dessuten er det gøy å kjøpe seg to jakker i størrelse medium ;)  Når vi kom hjem så stekte jeg medium biff til middag. Jeg lagde en nydelig blomkål / sellerirot mos i tillegg. Den kommer jeg aldri til å bli lei! Det er så enkelt som like mengder blomkål og sellerirot, kokt i fillebiter, silt av vannet, kjørt med stavmikser sammen med smør og crème fraîche lenge nok til at den er fløyelsmyk. Serverte med salat likt som i går, må huske på å spise nok grønnsaker! Min samboer fikk pommes frites, og var storfornøyd med det.

 

Søndag 13/11: RIBBE! oh ja da, ribbe. Denne er kjøpt fersk i sverige for en stund siden. Jeg rutet svoren og krydret den med salt og pepper før jeg fryste den ned. Denne er uten bein. Så jeg satte igang ribbesteking før vi gikk lang tur med valpen. Det luktet veldig godt i huset da vi kom hjem skal jeg si deg! I en oppskrift fra Hellstrøm så steker han ribba med hvitløk, dette gjorde jeg også og det ble kjempegodt. Jeg stekte den en time med svoren ned i vannet (ble ca 80 min, siden vi var ute på tur ganske lenge) før jeg snudde den og stekte ca en time til. Jeg ble ikke fornøyd med svoren. Jeg skrudde opp varmen fra 180 til 230, men svoren ville fortsatt ikke samarbeide, Jeg satte på grill elementer i ovnen og satt foran den og glante etter bedre resultater.. Men akk nei. Jeg øste sky over ribba ofte, jeg dekket med folie der den begynte bli brent, ja jeg prøvde alle triksene i boka, men det ble ikke det resultatet jeg hadde ønsket meg! Litt småsur ble jeg, men glad for at jeg kun skulle servere meg selv og samboer. Hadde jeg hatt gjester ville jeg blitt enda mer skuffa. Jeg lurer på å kjøpe meg en liten gassbrenner for å ALLTID kunne få den svoren jeg vil ha! Men ribba var god den, jeg serverte den med restene av blomkål / sellerirot mosen, fløtesaus med stekesky og en " Molho de Vinagrete " Dette er en blanding jeg lærte å lage i Brasil. Den består av finhakket løk, tomat, chili, salt, olje og eddik. Jeg brukte hvitvinseddik, tilsatte purre, kvernet pepper og litt urter. Dette kan man blande og variere som man vil, og den setter en litt syrlig spiss på så fett kjøtt. Jeg bruker lltid å lage Vinagrete til grillmat eller ris. (back in the days , rice is no go now)
Det merkelige var min reaksjon etter måltidet. Denne sausen med stekesky i, og alt det fettet på ribba - gjorde meg skikkelig uvel. Jeg fikk vondt i magen, ble kvalm, og i det hele tatt skikkelig uggen. Det er tydelig at kroppen min ikke er vant til så mye fett lengre. Dette skal jeg huske på neste gang!

Her med svoren ned, vann, hele hvitløk (hadde bare hermetiske) og 180 grader i 1 time.


Snu ribba, øs over stekesky med jevne mellomrom, pass på at den ikke tørker ut. Om vannet forsvinner fra panna må det tilsettes mer.

La hvile 10-15 min etter steking, skjær serveringsstykker.

 

Mandag 14/11: Veie / måledag! Etter en god uke viser tallene 1.7 kg ned og 11 cm inn!! Dette er et naturlig resultat siden forrige uke viste 1.3 kg opp og 4.5 cm ut... :) Her svaier det mye, noe som er helt vanlig. Viktigste er at det langsiktig går riktig vei! Jeg spiste to brisk knekkebrød med pålegg til lunsj da jeg sto opp etter å ha sovet lenge. Fridag! I tillegg lagde jeg kakao på usøtet mandelmelk. Varmet melken i kjele, tilsatte bakekakao og søtning etter smak. Brukte sukrin melis, noe jeg ikke synes var godt (sukrin melis kan gi en ganske kald isete ettersmak), så jeg tilsatte et par skjeer med pulverkaffe i tillegg for å døyve smaken av det hele. Prøver på nytt og få den bedre neste gang. Etter den feite maten og uvelheten i går, skulle det smake med laks i dag! Hadde en laksefilet på 300 g som jeg delte på langs. Litt wok grønnsaker og noen terninger med fryst spinat i en ildfast form, og fisken på toppen. Krydret med laksekrydder, sitronpepper og salt. Servert med hollandaise saus.


Mandelmelk inneholder kun 13 kcal og 0.1 karbohydrat pr 100 g!








Tirsdag 15/11: Fastet siden laksemiddag i går. I dag tenkte jeg å prøve meg på den berømte fathead deigen. Link til oppskrift og fremgangsmåte finner du her http://maxminus.blogg.no/1479298048_famous_fathead_pizzac.html
Det ble hvertfall innbakte chorizo pølser til middag! Det var bare SÅ godt!! Vi begge ble stappmette! Etter tur og trening med valpen, ble det noen kjeks med smøreost, (noe jeg egentlig ikke skal ha så mye av på denne dietten) 3 skiver salami med oliven, cherrytomat, agurk, paprika og en taffelost skive som jeg hadde et minutt i mikroen for å få den sprø.


Litt dijon sennep (mye mindre sukker enn vanlig sennep) sukkerfri ketchup, og guacamole. Paprika, purre, og en "bolle" av deigen med mozzarella på.

Jeg krydret kjeksene mine med forskjellig krydder før jeg stekte de. Og i dag ble kakaoen bedre! Jeg varmet usøtet mandelmelk, tilsatte bakekakao og brukte 2 suketter. I tillegg tok jeg en liten dæsj med fibersirup i blandingen, og kakaoen ble god!

Motivasjonen er god! Ferden fortsetter :)

 

2 kommentarer

Så mye god mat :)

lisarorvik: Takk for det :D Håper det inspirerer til noen som står fast med middagstips :)

Skriv en ny kommentar